W kinie naszych zachodnich sąsiadów nie brakuje wątków LGBT+. Co ciekawe, to właśnie w Niemczech powstał film, który jest uznawany jako pierwszy film fabularny z homoseksualnymi bohaterami ( „Inaczej niż inni” - „Anders als die Andern” z 1919 roku). Współczesne kino niemieckie podejmuje tę tematykę na różne sposoby.
Subtelny portret dorastania rysuje się w „Środku świata”, opowiadającym o romansie nastolatków (w roli głównej wspaniały Louis Hofmann, gwiazda serialu „Dark”). Poważniejsze problemy ukazuje m.in. „Jonathan" oraz "Przyszłość należy do nas". W wielu filmach istotną rolę odgrywa Berlin, jak chociażby w twórczości Tora Ibena, np. w "Jej kuzyn" i "Zabójczo przystojny". W imprezowe klimaty berlińskie wprowadzą was "Darkroom" oraz "Noc w Berlinie". W kolekcji znajdziecie również klasyki niemieckiego kina LGBT+: od "Dziewcząt w mundurkach" z 1931r. o relacji uczennicy i nauczycielki z internatu do "Po wschodniej stronie muru" o parze gejów oddzielonej murem berlińskim. Fani mocnych wrażeń i psychodeliczności zadowoli eksperymentalny horror "Nevrland".
Środek świata
Siedemnastoletni Phil mieszka z ekscentryczną matką i zamkniętą sobie siostrą w małym miasteczku. Po powrocie z letniego obozu wydaje się, że jego życie wróci do normy - znów zacznie szkołę i będzie spędzał cały wolny czas z najlepszą przyjaciółką. W jego klasie pojawia się jednak zabójczo piękny Nicholas, w którym zakochuje się bez pamięci.
Siedemnaście
Nagrodzona za scenariusz historia siedemnastoletniej Pauli, która tuż przed końcem szkoły zakochuje się w przyjaciółce z klasy. Niestety Charlotte zdaje się tego nie zauważać i umawia się z Michaelem. Paula też próbuje znaleźć sobie chłopaka, ale nic z tego nie wychodzi. A co jeśli Charlotte dobrze wie, co Paula do niej czuje?
„Siedemnaście” to niekończące się dramaty poprzeplatane z pożądaniem, nudą, euforią i niepewnością, czyli wszystkim, co składa się na ten niepowtarzalny moment wchodzenia w dorosłość. „Cudowny film” według Rolling Stone.
Jej kuzyn
Młody policjant Cibrail żyje szczęśliwie ze swoją dziewczyną Christiną w Berlinie. Mimo tureckiego pochodzenia udało mu się zintegrować z lokalną społecznością. Wszystko się jednak zmienia, kiedy w ich mieszkaniu zatrzymuje się kuzyn Christiny, Marco. Marco jest dj-em i wyoutowanym, imprezowym gejem.
Rok tygrysa
Tom jest zamkniętym w sobie chłopakiem, który mieszka ze swoją matką i siostrą. Kolekcjonuje maski, w których włamuje się do cudzych domów. Kiedy pewnej nocy trafia do mieszkania przystojnego nauczyciela historii, zaczyna mieć na jego punkcie obsesję.
Taksówką do klozetu
Berlin Zachodni, rok 1980. Frank prowadzi podwójne życie. Za dnia znany jest jako Pan Ripploh, oddany nauczyciel w państwowej szkole. Lubi swoją pracę, uczniów i kolegów, ale nie robi nic więcej poza tym, co jest od niego wymagane. W nocy i w weekendy, znany jako Peggy, poszukuje anonimowego seksu, często w miejscach publicznych. Czasami sprawdza prace domowe uczniom czekając na kolejnych mężczyzn w toalecie, ale to jedyny moment kiedy jego dwa światy się spotykają.
Po wschodniej stronie muru
Jest rok 1985, czyli jeszcze 4 lata do upadku muru berlińskiego. Felix z Zachodniego Berlina zakochuje się w Thomasie, który mieszka po wschodniej stronie muru. Przez pewien czas chłopcy utrzymują swoją relację dzięki temu, że Felix przyjeżdża na wschodnią stronę. Jednak godzina policyjna zmusza go za każdym razem do powrotu, zanim nastanie wieczór. Kiedy służby socjalistycznych Niemiec stają się podejrzliwe, Thomas postanawia, że ucieknie na Zachód.
Nevrland
17-letni Jakob jest zamkniętym w sobie gejem, który mieszka z ojcem i dziadkiem. Większość czasu przesiaduje w domu przy laptopie. Przez Internet poznaje starszego od siebie 26-letniego Kristjana, który chce go lepiej poznać. Jednak Jacob musi najpierw zmierzyć się ze strachem, który tkwi głęboko w jego podświadomości.
NEVRLAND to rzadki przykład kina LGBT z pogranicza thrillera i horroru. Ta mroczna, psychologiczna historia na pewno spodoba się fanom mocniejszych wrażeń.
Pieśń Orfeusza
Dwóch najlepszych przyjaciół z Berlina wygrywa wycieczkę do Grecji. Podczas jednej z wycieczek gubią się na wyspie. Muszą spędzić noc razem w jaskini, gdzie obaj mają bardzo dziwny sen. Następnego dnia nic między nimi nie jest już takie samo.
Darkroom
Lars, pielęgniarz z Saarbrucken, przeprowadza się do Berlina ze swoim kochankiem Rolandem. Remontują mieszkanie, do którego chcą się razem wprowadzić i wydają się być szczęśliwą parą. Roland jednak nie wie o wszystkim: Lars potajemnie eksploruje nocne życie Berlina, eksperymentując ze śmiertelną trucizną.
W swoim nowym filmie kontrowersyjny, pionierski reżyser i legendarny działacz LGBT - Rosa von Praunheim (Chłopcy z Dworca Zoo) skupia się na prawdziwej sprawie karnej z udziałem niemieckiego seryjnego mordercy.
Przyszłość należy do nas
Parvis jest młodym, przystojnym Niemcem, którego rodzice wyemigrowali z Iranu. Jest wyoutowanym gejem i chętnie umawia się na randki na Grindrze. Wkurza go, kiedy spotyka się z dyskryminacją ze względu na swoje pochodzenie. Kiedy zostaje przyłapany na kradzieży w sklepie, musi za karę wykonać prace społeczne w ośrodku dla uchodźców. Poznaje tam Irańczyka Amona i jego siostrę. Parvis i Amon zakochują się w sobie, ale szybko odkrywają, że w Niemczech nie są na takich samych prawach.
Zdobywca Nagrody Teddy dla najlepszego filmu LGBT+ na Berlinale 2020.
Boy Meets Boy
Harry i Johannes poznają się w jednym z berlińskich klubów. Rankiem, 15 godzin przed powrotem Harry'ego do domu, okazuje się, że chłopak zapomniał wydrukować karty pokładowej. Jego towarzysz oferuje pomoc. To proste zadanie jest początkiem ich przepełnionej rozmowami wędrówki po mieście.
Powietrze
Kiedy Manja spotyka buntowniczkę o imieniu Louk, ściganą przez łowców z lasu, od razu się w niej zakochuje. Louk wyznaje jedną zasadę: żyć bez kłamstwa, bez ograniczeń, bez strachu. Manja bez wahania rusza za kobietą. Kiedy jednak odkrywa, że idealizm Louk wynika z głębokiej pustki po stracie matki, pomaga jej pożegnać się z bolesną przeszłością i sama uczy się tego samego. „Powietrze” to filmowy poemat o niespętanej miłości i czystości serca.
Narcyz i Złotousty
Pierwsza w historii ekranizacja głośnej, rozgrywającej się w średniowieczu powieści niemieckiego noblisty Hermanna Hessego, w której konfrontuje on dwie życiowe postawy. Duchowość zestawia z rozumem, ascezę – z ciekawością świata i pędem do życia pełnego wrażeń. To wartości, którymi na co dzień kierują się Narcyz i Złotousty.
Prawo do seksu
Ortwin Passon siedzi przy ladzie berlińskiego pubu ze swoim piwem, patrzy na siebie w lustrze i mówi do siebie – o przyszłości, którą ma za sobą. Jego życie toczy się miedzy pracą specjalisty zarządzania kryzysowego dla niemieckiego rządu, a braniu udziału w grupowych imprezach chemseksowych. Ortwin żyje z HIV, pochował swojego ostatniego chłopaka w 1995 roku i od jakiegoś czasu pracuje nad tematem barebackingu – stosunków bez zabezpieczenia między mężczyznami.
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze